torjeolsen.com relansering: del 2



fortsettelse fra tidligere innlegg…

Valget mitt falt på en nettjeneste som heter WordPress. Dette er en bloggetjeneste som du gratis melder deg på og du har i utgangspunktet en egen nettside med en gang. Det andre med WordPress er at de har både en iPhone og en iPad app som også er gratis som lar deg legge til nye og redigere innlegg på farten. I tillegg kan man gjøre dette via en hvilken som helst webleser.

Sammenlikn dette med slik det var satt opp før. Jeg måtte bruke iWeb som kun er tilgjengelig når jeg er med min egen mac. Riktignok kunne jeg (og jeg har brukt) remote desktop (eller Torjes fjernhjelp som familien min kjenner det som), men det var på ingen måte en enkel opplevelse, som igjen førte til at jeg ikke skrev noe.

iWeb har noe for seg. Man har unedelig større mulighet for å lage siden slik man vil, hvor wordpress kun har noen få maler man kan velge. Derfor ville jeg bruke wordpress primært i “bakgrunnen” og heller vise det jeg skrev der på min egen side med min egen adresse. Dette viste seg å være utrolig lett! WordPress lager noe som heter RSS feed, som er en strøm av innleggene som man kan abonnere på. iWeb har en RSS leser som kan vise slike strømmer, og samtidig få de til å se like ut som nettsiden. Bingo!

Resultatet er som dere ser selv. Dette inlegget er skrevet på iPaden min via WordPress og vises på iWeb siden min. Velkommen til torjeolsen.com 2.0!

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

